Nieuw Zeeland, Zuidereiland deel 1 - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Wouter en Simone - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland, Zuidereiland deel 1 - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Wouter en Simone - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland, Zuidereiland deel 1

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Simone

13 April 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef/Waiau

Allereerst onze oprechte excuus voor het ontbreken van het behang vol met foto's, uploaden op deze site is toch lastiger dan het lijkt. Dus jullie zien ze snel op Facebook verschijnen!! :)
Aangezien wij in Nieuw Zeeland een wat strakkere planning hebben en iedere dag spannende dingen beleven die wij graag met jullie delen, hier alvast een update van de eerste dagen op het Zuidereiland..

Onze reis op het Noordereiland zit er helaas al weer op. Dit vanwege het korte tijdsbestek in Nieuw Zeeland en omdat we heel graag het Zuidereiland ook willen gaan verkennen. Dus we laten de vredige groene heuvels en vulkanische landschappen achter ons voor de ruigere en nog diversere landschappen van het Zuidereiland. Here we go!

Dag 4: Wellington - Kaiteriteri
Om 06:30u gaat de wekker af (lijkt net een normale werkdag), zodat wij de oversteek kunnen maken van Noord naar Zuid Nieuw Zeeland. Even een frisse douche en door naar de InterIslander. Een megagrote veerboot welke tussen de twee eilanden vaart. Een tocht van ongeveer 3,5uur staat voor ons klaar. Reispillen innemen en gaan (Simone heeft het niet zo op boten sinds een tocht naar Londen). Wachtend in de in-check rij staat het keihard te regenen, mooi moment om even een broodje te smeren, maar zodra we aan boord gaan stop de regen en laat de zon zich af en toe ook nog zien. Komt goed uit, want de oversteek schijnt prachtig te zijn. Dwars door de Marlborough Sound. En jawel, woorden schieten te kort, wat is het uitzicht de hele reis adembenemend mooi! Na de oversteek mogen we nog langer van dit uitzicht genieten. In plaats van de standaard State Highway te nemen, vervolgen wij onze trip over de Queen Charlotte Drive. Hier en daar een korte stop om te genieten van het uitzicht en een herinnering voor later te maken. Zo blijven we onze weg vervolgen langs de kust tot aan Kaiteriteri, één van de uitvalsplaatsen in het Abel Tasman National Park. Hier hebben we onze camper geparkeerd op een camping aan het strand, dus een kamer met zeezicht :). Morgen staat een kayak&wandel trip in het Abel Tasman NP gepland.

Dag 5: Kaiteriteri - Lyell
Wakker worden met een uitzicht op zee... Er zijn vervelendere dingen in het leven :). Vol goede zin naar het strand. Helaas ging het kayak gedeelte niet door, vanwege een te harde stroming in de zee. Daarom een extra lange wandeltocht gemaakt. Het Abel Tasman National Park staat bekend om zijn mooie omgeving. Dat is meer dan waar! Een geweldige tocht door bossen, over rotsen en langs stranden was het resultaat na een lange tocht van 11 km, gelopen in 4 uur. Waarbij wij zelfs de 'Swing Bridge' over gestoken hebben. Wouter kreeg het bij het woord alleen al spaansbenauwd. Maar we mogen trots zijn op hem, want hij heeft deze brug met enige aanmoediging helemaal alleen overgestoken, dit staat tevens vast gelegd op foto's, mochten jullie het niet geloven. Fantastische uitzichten over witte stranden en een helder blauwe zee mogen wij weer in onze gedachten verder meenemen. Na genietend van dit mooie avontuur zijn we weer door gereden, alvast een stukje dichter bij de Franz Josef Glacier, waar een hele spannende trip over en door het ijs voor de volgende dag gepland staat.

Dag 6: Lyell - Franz Josef Glacier
Weer vroeg op om onze reis te vervolgen. Geloof het of niet, maar vanuit de tropische omgevingen met witte zandstranden, helderblauwe zee en bijbehorende flora en fauna staan wij een paar uur later in de Alpen in het dorpje Franz Josef tussen de hoge bergen en bijhorende koude temperaturen. Één van de vetste activiteiten staat voor de deur: een helikoptervlucht naar de Franz Josef Glacier en een 3 uur durende wandeling boven op deze gletsjer. Bijpassende kleren worden aangetrokken en voor wij het weten zitten we in de helikopter naar boven. Als je, zoals Simone, nog nooit in een helikopter hebt gezeten, is het extra vet als je voorin naast de piloot mag zitten. Weer een ervaring rijker! Eenmaal boven aangekomen schijnt heerlijk het zonnetje in ons gezicht (tijdens de camperrit regende het nog pijpenstelen). Onze spijkers gaan onder onze schoenen en de tocht gaat beginnen. Na nog geen 10 minuten lopen is het overduidelijk dat wij een speciaal persoon in ons midden hebben: waarschijnlijk heeft ze de opdracht van Google gekregen om de Streetviewkaarten te vernieuwen, want overal waar ze maar kon kijken, staat inmiddels op de foto. Tijdens onze tocht klimmen en klauteren wij over en door/tussen het ijs. Hier en daar een stop om even te genieten van het geweldige uitzicht en wat plaatjes te schieten. Eenmaal weer met beide voeten op de aarde en bijgekomen van een overweldigende tocht, zoeken we weer een plekje om te overnachten in onze camper. Wanneer dat gedaan is, wordt de zwemkleding uit de backpacks getrokken en kunnen we heerlijk gaan ontspannen in de Hot Pools. Drie verschillende baden van 36,38 en 40 graden Celcius. Hmmm... Wat een verwennerij!!

Wat ons tot nu toe opgevallen is, is dat alle mensen hier mega vriendelijk zijn. Daar kan een gemiddelde Nederlander nog wat van leren. Iedereen is ontzettend behulpzaam, echt een geweldige sfeer om mee te mogen maken.

See ya!!!!

• 13 April 2015 - 11:52

Lenneke:

Heerlijke verhalen! Geniet ervan!

• 13 April 2015 - 12:06

Anita:

Wat een belevenis weer!! Xx

• 13 April 2015 - 13:21

Yvonne:

wat heerlijk genieten daar zeg. Wij genieten hier een klein beetje met jullie mee

• 13 April 2015 - 14:14

Bro:

De foto's via Facebook zijn helemaal top!

Beetje bij beetje komt het perfecte verslag vanzelf.

• 13 April 2015 - 21:12

Leine:

Nou, daar kan ik alleen maar van dromen

• 13 April 2015 - 21:19

Anneke Harmsen:

wat super dat jullie t zo naar je zin hebben. En Botero:::::TOPPIE. Wat een heerlijk geschreven verslag Moontje. Tot vrijdag. xxxx van ons en dikke knuffel van Goegel!!!!

• 16 April 2015 - 15:38

Tjeerdo:

Het is bijna overbodig om te zeggen dat het super bij jullie is.

Zoals je het schrijft is het bijna of je er zelf bij bent.

En die foto's maaaaaaasterlijk.

FF voor Simone laatste wedstrijd met 8-0 gewonnen.

Kijk al weer uit naar het volgende verslag.

Groetjes en kusjes TJEERDO.